Test obiektywów Szerokokątnych Canon RF

Dzięki Canon Polska mogłem wziąć do testów obiektywy o krótkich ogniskowych i porównać ich działanie w fotografii krajobrazowej. Obiektywy używane był z aparatem Canon R6. Zapraszam do porównania trzech obiektywów : Canon RF 14-35mm f/4 L IS USM oraz 15-35mm f.2.8 L IS USM. Każdy z nich oferuje szerokie pole widzenia, jak sprawdzą się w terenie? Tego dowiecie się w dalszej części tekstu.
Canon RF 14-35 mm F4 L IS USM
Pierwsze wrażenie
Obiektyw jest bardzo lekki (waga - 540gram) - układ soczewek to 16 elementów w 12 grupach. W zestawie z obiektywem otrzymujemy dekielek przedni, tylni oraz pokrowiec. 

Canon RF 14-35mm f/4 L IS USM

Canon RF 14-35mm f/4 L IS USM

Budowa i jakość wykonania
Obudowa obiektywu wykonana jest z solidnego plastiku, elementy sterujące ogniskową z gumy. Niska waga obiektywu uzyskana jest dzięki użyciu lżejszych komponentów. Dodatkowym atutem jest uszczelnienie obiektywu przed pyłem i kurzem co jest ważne w 
Nie ma co więcej rozpisywać się dłużej na tym co jest na zewnątrz- warto przyjrzeć się co ten obiektyw ma w środku.

Do największych atutów Canon RF 14-35mm f/4 L IS USM  należą : 
- 5,5 stopniowy stabilizator obrazu (w połączeniu z np. R6 -7 stopniowy),
- Elementy asferyczne i niskodyspersyjne UD mające wpływ wyrazistość zdjęć,
- Silnik Dual Nano USM- zapewniający szybką i cichą pracę autofocusa,
- Powłoka SWC (Subwavelength Structure Coating) - poprawiająca pracę pod światło,
- 9 listkowa przysłona,
- odległość ostrzenia od 0,2m
- Pierścień regulacji w którym możemy zaprogramować  jedną z funkcji z menu aparatu.

Przyciski przełączania AF/MF i stabilizacji.
Pierścień regulacji który możemy zaprogramować
OBIEKTYW W AKCJI

Opisy opisami ale obiektyw ocenia się po zdjęciach jakie robi i ogólnym użytkowaniu. Obiektyw miałem ze sobą na plenerze fotograficznych w Kapadocji. Testowałem go głównie pod względem jakości zdjęć, skuteczności działania stabilizacji oraz pracy pod światło- ponieważ przy szerokim kącie bardzo często robię tego typu zdjęcia.
Jakość zdjęć
Jestem przyzwyczajony do znakomitej jakości i ostrości zdjęć obiektywów RF a jak jest w przypadku obiektywu  Canon RF 14-35mm f/4 L IS USM ?. Zdjęcia poniżej wykonane na ogniskowych 14,24 i 35mm.  
Przy 14mm obraz w środku kadru przy f.8 jest znakomity, trochę gorzej wyglądają rogi- widać tam spadek ostrości. Po zwiększeniu liczby przysłony np. do f.18 sytuacja się poprawia. Na pozostałych ogniskowych ostrość zarówno w środku jak i brzegu kadru jest bez zarzutu. Używałem oczywiście przesłon które najczęściej używam w krajobrazie.

R6+14-35 ,14 mm f.8 1/320s, ISO 200, z ręki.

Środek kadru
Środek kadru
Brzeg kadru
Brzeg kadru

R6+14-35 ,14 mm f.18 1/40s, ISO 400, z ręki.

Środek kadru
Środek kadru
Brzeg kadru
Brzeg kadru

R6+14-35 ,24 mm f.9 1/50s, ISO 200, z ręki.

Wycinek ze środka

Brzeg kadru

R6+14-35 ,35 mm f.9 1/80s, ISO 100, z ręki.

Środek kadru
Środek kadru
Brzeg kadru
Brzeg kadru
WINIETOWANIE
Tutaj niestety przeżyłem mały zawód - w szczególności na 14mm. Na najszerszej ogniskowej jest ogromna winieta mechaniczna- nie jest to zaciemnienie związane z optyką tylko wygląda jakby obiektyw na 14mm nie w pełni pokrywał matrycę aparatu. Zobaczcie na przykładzie bez korekcji obiektywu w LR i po korekcji. Korekta winietowania i dystorsji poprawiła niedoskonałości bardzo dobrze ale niestety kosztem ok 1-2mm szerokości przez co można stwierdzić, że obiektyw ma zakres ogniskowych od ok 15,16mm. Na dłuższych ogniskowych winietowanie nie ma znaczącego wpływu na zdjęcie.
STABILIZACJA 
Stabilizacja działa bardzo dobrze- w połączeniu z R6 mogłem robić zdjęcia gdzie jest mało światła bez użycia statywu. Są sytuacje kiedy nie możemy rozłożyć statywu ze względu na zakazy  więc tak świetnie działająca stabilizacja jest dużym plusem. Tak było w podziemnych miastach w Kapadocji.

R6+14-35 ,14 mm f.4 1/4s, ISO 1600, z ręki.

R6+14-35 ,14 mm f.4 1/5s, ISO 1600, z ręki.

PRACA POD ŚWIATŁO
Uwielbiam robić zdjęcia w kontrze (pod światło) dlatego ten aspekt w obiektywie szerokokątnym jest dla mnie bardzo ważny. Canon RF 14-35mm f/4 L IS USM rewelacyjnie radzi sobie ze zdjęciami pod Słońce. Flary i bliki są znikome. Dodatkowym atutem tego obiektywu jest piękna gwiazdka (dzięki zastosowaniu 9 listkowej przysłony). W zależności od natężenia źródła światła od f.11 też można zarejestrować ładną gwiazdkę. Zobaczcie przykładowe zdjęcia :

R6+14-35 ,14 mm f.18 1/250s, ISO 100 , z ręki.

R6+14-35 ,19 mm f.11 1/125s, ISO 400 , z ręki.

R6+14-35 ,14 mm f.14 1/160s, ISO 100 , z ręki.

PODSUMOWANIE 

Obiektyw używałem podczas wyprawy do Kapadocji, wykonałem nim ponad połowę zdjęć z pleneru. Co mogę powiedzieć po tygodniu użytkowania?
Jestem zachwycony stabilizacją, jakością zdjęć, pracą pod światło oraz kompaktowymi rozmiarami. Na minus niestety winietowanie na najszerszej ogniskowej oraz dla niektórych cena może być zbyt wysoka ( ok 7500zł).​​​​​​​
PODSUMOWANIE TESTU RF Canon RF 14-35mm f/4 L IS USM
   PLUSY : 
- waga,
- jakość zdjęć,
- stabilizacja,
- powłoki zastosowane na soczewkach,
- praca pod światło,
- uszczelnienie obiektywu,
  MINUSY :
- winietowanie w szczególności na 14mm,
- jakość zdjęć na brzegach na 14mm mogła być lepsza,
- cena,​​​​​​​

GALERIA ZDJĘĆ WYKONANYCH  Canon RF 14-35mm f/4 L IS USM
Canon RF 15-35mm f/2.8 L IS USM 

Drugim obiektywem jest Canon RF 15-35mm f/2.8 L IS USM Ogniskowa bardzo zbliżona jednak obiektyw jest jaśniejszy- 2.8 . Różnica w cenie to ok 3700zł .Jak ten obiektyw sprawdził się w krajobrazie? Miałem go na wyprawie na Maderę oraz na nocnych zdjęciach pod Tatrami, jak oceniam ten obiektyw? Zobaczcie poniżej

Test Canon RF 15-35mm f/2.8 L IS USM 
Pierwsze wrażenie
W porównaniu do RF 14-35 obiektyw jest trochę cięższy (840g)- konstrukcja obiektywu jest taka sama 16 elementów w 12 grupach. W zestawie z obiektywem otrzymujemy- 2 dekielki, pokrowiec oraz osłonę przeciwsłoneczną. Obiektyw wykonany z takich samych komponentów jak poprzednio testowany RF 14-35mm.

Canon RF 15-35mm f/2.8 L IS USM 

Canon RF 15-35mm f/2.8 L IS USM 


Budowa i jakość wykonania
W

Do największych atutów Canon RF 15-35mm f 2.8 L IS USM  należą : 
- 5 stopniowy stabilizator obrazu,
- Elementy asferyczne i niskodyspersyjne UD mające wpływ wyrazistość zdjęć,
- Silnik Dual Nano USM- zapewniający szybką i cichą pracę autofocusa,
- Powłoka SWC (Subwavelength structure coating) oraz powłoka ASC (Air Sphere Coating),
- 9 listkowa przysłona,
- odległość ostrzenia od 0,28m 
- Pierścień regulacji w którym możemy zaprogramować  jedną z funkcji z menu aparatu.

Podczas testów na Maderze :)

Pierścień regulacji na obiektywie

Praca w terenie
Obiektyw testowałem pod kątem jakości zdjęcia, pracy pod światło i wykorzystanie w zdjęciach nocnych.

JAKOŚĆ ZDJĘĆ 

Przy fotografowaniu obiektywem szerokokątnym najczęściej używam najszerszej ogniskowej w tym przypadku 15mm. Jak z jakością obiektywu na poszczególnych ogniskowych ? Zdjęcia wykonane przy ogniskowych 15,24 i 35mm.
15mm i 2.8 - w środku kadru ostrość wygląda świetnie, na brzegach ostrość troszkę się gubi ale nie jest to aż tak mocno uciążliwe. Przy innych ogniskowych i przysłonach jest już tylko lepiej- ten obiektyw to klasa sama w sobie jeśli chodzi o jakość/ostrość.

R6+15-35mm 15 mm f.2.8  20 s, ISO 6400, statyw

Środek kadru
Środek kadru
Brzeg kadru
Brzeg kadru

R6+15-35mm 15mm f.2.8  1/160s, ISO 400, z ręki

Środek kadru
Środek kadru
Brzeg kadru
Brzeg kadru

R6+15-35mm 24 mm f.14 1/200 s, ISO 200, z ręki

Wycinek kadru

R6+15-35mm 35 mm f.10 1/800 s, ISO 100, z ręki

Wycinek kadru

WINIETOWANIE
Na 15mm  i 2.8 winieta jest dość mocna - można ją szybko skorygować w programie graficznym. W odróżnieniu od RF 14-35mm po korekcji nie tracimy dużo.
Wraz ze zwiększaniem liczby przysłony winietowanie zanika,

Bez korekcji f.2.8

Z korekcją f. 2.8
PRACA POD ŚWIATŁO
Obiektyw bardzo dobrze pracuje pod światło, ilość flar jest znikoma i nie mają one znaczącego wpływu na zdjęcie. Zastosowanie 9 listkowej przysłony daje ładną gwiazdkę. 

R6+15-35mm 15 mm f.14 1/200 s, ISO 200, z ręki

R6+15-35mm 35 mm f.18 0,5 s, ISO 100, statyw

STABILIZACJA

Obiektyw posiada 5 stopniową stabilizację która działa bardzo dobrze. Miałem parę sytuacji gdzie użyłem dłuższego czasu naświetlania z ręki i zdjęcie było ostre.
R6+15-35mm 35 mm f.4 ISO 100 1/5s
R6+15-35mm 35 mm f.4 ISO 100 1/5s
R6+15-35mm 35 mm f.8 ISO 100 1/15s
R6+15-35mm 35 mm f.8 ISO 100 1/15s
R6+15-35mm 35 mm f.7.1 ISO 100 1/10s
R6+15-35mm 35 mm f.7.1 ISO 100 1/10s
Obiektyw Canon RF 15-35mm f 2.8 L IS USM  zrobił na mnie pozytywne wrażenie. Można powiedzieć, że nie znalazłem w nim elementu który mnie zawiódł. Podczas testów sprawdziłem go pod interesującymi mnie aspektami, które wykorzystuję w fotografii krajobrazowej. Minusem może być cena (ok 10800zł) lecz moim zdaniem, za tą cenę dostaje się kompletny, uniwersalny i profesjonalny obiektyw.

PODSUMOWANIE TESTU Canon RF 15-35mm f 2.8 L IS USM
   PLUSY : 
- przystępna waga
- jakość zdjęć,
- dobra stabilizacja,
- znakomita praca pod światło,
- światłosiła 2.8
- korekcja zniekształceń,
  MINUSY :
- cena,
- brak uszczelnienia,​​​​​​​
Poniżej prezentuję kilka ujęć wykonanych obiektywem RF 15-35 f.2.8 L IS USM
KTÓRY OBIEKTYW SZEROKOKĄTNY?
Który obiektyw wybrać?

Dwa szerokokątne obiektywy Canona są bardzo podobne do siebie ale mają znaczące różnice. Czy warto dopłacić ok 3700 do jaśniejszego obiektywu? Zależy jaką fotografią się zajmujesz. 
Myślę, że tak- moim zdaniem RF 15-35 f.2.8 jest bardziej uniwersalnym obiektywem którym zrobimy zdjęcia krajobrazowe, architektury oraz zdjęcia okolicznościowe. Dzięki przysłonie 2.8 mamy większy szereg możliwości. Jeśli zajmujesz się szeroko pojętą fotografią tj. od krajobrazów po fotografie komercyjną to ten obiektyw będzie idealny. 
Obiektyw 14-35 f.4 jest przeznaczony dla osób nastawionych głównie na fotografię podróżniczą/ krajobrazową gdzie nie ma większego znaczenia czy masz f.4 czy 2.8 a liczy się waga. To jest równie świetny obiektyw pod względem jakości, stabilizacji i pracy pod światło.

Dziękuję za przeczytanie testu- jak masz jakieś pytania odnośnie tych obiektywów pisz śmiało : puchorczak @ gmail.com 

Zobacz również

Back to Top